wtorek, 21 maja 2013

Trochę o poezji, więcej o teście

Wieczór poetycki i noc w szkole bardzo udane! Zaangażowanie i skupienie recytujących, zasłuchanie słuchających... I wspólna kolacja i berek o zmierzchu (panie były berkami) i planszówki wśród śpiworów i karimat. Ale właściwie to dzisiaj nie o tym. Bo dzisiaj jestem świeżo po Ogólnopolskim badaniu Umiejętności Trzecioklasistów i intensywnie się zastanawiam co to badanie ma badać?
Na teście z języka polskiego nie było ani jednego zadania dotyczącego ortografii, czy gramatyki języka polskiego. Dzieci nie musiały też napisać żadnego własnego tekstu – choćby 5-zdaniowego. Były dwa teksty do przeczytania i pytania do tych tekstów. Przy czym jeden tekst właściwie dotyczył edukacji przyrodniczej, bo opisywał jak wykonać doświadczenie przedstawiające zjawisko zaćmienia księżyca (nie mam nic przeciwko edukacji przyrodniczej, ale to była część polonistyczna testu).
Test z matematyki składał się z samych zadań nietypowych, w których trudne były nie tyle obliczenia, co sposób dojścia do rozwiązania. Oczywiście, takie zadania też powinny pojawiać się w testach, ale nie może on składać się tylko z takich zadań. Poradzą sobie z tym dzieciaki, które są mocne w matematyce i może nawet napiszą na maksymalną ilość punktów. Ale co z dziećmi, które maja przeciętne umiejętności matematyczne – dla nich te zdania już są trudne. A co z tymi, które są naprawdę słabe, mimo że wkładają wiele pracy w naukę matematyki? Takie dzieci właściwie mogły wyjść z sali już na początku testu. Bo tu nie chodziło o czas. One mogłyby czytać te zadania po piętnaście razy, ale i tak by ich nie zrozumiały, ponieważ stopień abstrakcji był dla nich nie do przeskoczenia.
Nie wydaje mi się, żeby Instytut Badan Edukacyjnych, który jest odpowiedzialny za ten test, cokolwiek w ten sposób zbadał... Ale nasi trzecioklasiści dostali dzisiaj lody i mam nadzieję, że już od jutra z zapałem wrócą do matematyki i do pisania swoich historii i do poezji, w której ostatnio zasmakowali.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz